Recensie - De 3 Biggetjes: Geeft je een Big smile (2024)

Na het enorme succesin 2003 en 2007, keert de musical De 3 Biggetjesvan Studio 100 in 2024 terug in de Nederlandse en Vlaamse theaters. Aan Hanne, Marthe en Julia de taak om in de biggen-voetsporen te treden van de toenmalige K3 (Karen, Kristel en Kathleen). Namen als Marie Verhulst (Pluisje), Nurlaila Karim (Mama Big), Louis Thyssen (Wuppert), Michiel de Meyer (Willy), Gio Kemper (Waldo), Peter Thyssen (Baltimoor) en Walter Baele (Vos Loewie) maken de hoofdcast compleet. Wij bezochten de voorstelling van vrijdag 23 februari (19:30 uur) en vertellen je hieronder wat wij ervan vonden!

Het verhaal

Het verhaal van de musical is een vervolg op het klassieke sprookje ‘De wolf en de drie biggetjes’ en begint wanneer de boze wolf al oud is. Op een dag ontsnapten drie biggetjes uit de boerderij en de wolf, Baltimoor, wilde ze meteen opeten. De biggetjes waren hem te slim af: het eerste biggetje bouwde een huisje van stro, het tweede één van hout. Deze blies Baltimoor zo plat. Het huisje van de derde big kreeg hij echter niet omver, omdat het van steen was gemaakt.

Zelfs na jaren en jaren blazen, kreeg hij de biggen nooit te pakken en lacht iedereen hem uit. Baltimoor wil alsnog wraak nemen op de derde big (de andere biggen zijn inmiddels verhuisd naar Italië en Frankrijk) en geeft zijn drie zonen de opdracht om haar drie dochters te vangen én op te eten. Degene die hierin slaagt, krijgt als beloning de wolvenhoorn.

Recensie - De 3 Biggetjes: Geeft je een Big smile (1)

Nostalgie in een modern jasje

De Musical de 3 Biggetjes is voor ons als MusicalSpotredactie pure jeugdsentiment. Het sleutelen aan zo’n nostalgische productie om er een vernieuwde versie van te maken kan altijd twee kanten opgaan. Wij kunnen met volle overtuiging zeggen dat Studio 100 een hele knappe prestatie hierin heeft geleverd! De generatie van toen maakt een nostalgische reis en de kinderen van nu maken in het huidige tijdsbeeld kennis met deze beestachtig goede voorstelling.

De grootste aanpassingen zijn dat er enkele nummers en/of scènes zijn geschrapt, vervangen of anders zijn ingericht. Vrijwel al deze aanpassingen blijken een schot in de roos.

Het nummer ‘Zonder Liefde‘ is nu een ontroerend moeder-dochter moment tussen ‘de snuitjes’ en Mama Big, wat dit lied een volledig andere invalshoek geeft. Het solonummer van Mama Big ‘Pas toch op voor de grote boze wolf‘ is qua stijl iets aangepast, waardoor de koorpartijen van het ensemble mooier blenden en Nurlaila Karim als Mama Big vocaal heerlijk kan uitpakken. Het weglaten van het nummer ‘Wie van de drie’ bevordert de snelheid en heeft ruimte gegeven aan nieuwe, humoristische scènes waarbij Pluisje zich ook wat meer kan laten zien. Dankzij de goede komische timing van Marie Verhulst hierin, slaan deze momenten ook nog eens heel goed aan!

Recensie - De 3 Biggetjes: Geeft je een Big smile (2)

Verliefd op een wolf, verliefd op een big

Deze voorstelling bezorgt je letterlijk en figuurlijk een ‘big’ smile. De humoristische momenten vliegen je om de oren en de energie van de gehele cast spat van het toneel.

Elke scène met Wuppert (gespeeld door Louis Thyssen) staat garant voor een lach. Hij gooit alle remmen los in de manier waarop hij zich fysiek en vocaal inleeft in de domste wolf van de drie en dit is voor het publiek puur genieten. De goede aanvulling van de coole wolf Willy en slimme wolf Waldo, gespeeld door Michiel de Meyer en Gio Kemper is hierin onmisbaar. Doordat eenieder individueel zijn eigen karakteristieke wolf zo goed neerzet, komt het als geheel nog beter uit de verf.

Hanne, Marthe en Julia zijn voor hun professionele musicaldebuut met vlag en wimpel geslaagd. De vocalen zijn loepzuiver, zelfs tijdens de intensieve dansen waarin aardig wat sprongetjes worden gemaakt. Julia valt hierin op in de enorme bak aan energie die ze geeft en lijkt niet moe te krijgen. Daarnaast is de onderlinge afstemming en interactie tussen de drie extreem strak. Er wordt geen enkele beweging tijdens de muzikale accenten gemist.

De drie biggen en drie wolven zijn niet alleen onderling goed op elkaar ingespeeld, maar ook met elkaar. Tijdens het nummer én de scène van ‘Verliefd’ is de speelsheid die ze hebben met elkaar een genot om naar te kijken!

Recensie - De 3 Biggetjes: Geeft je een Big smile (3)

Een kleurrijk dierenbos

De voorstelling is nog even kleurrijk als vroeger, misschien nog wel kleurrijker met de manier waarop er gebruik is gemaakt van enkele nieuwe kostuums en de belichting. De manier waarop het hele toneel rood kleurt tijdens het nummer ‘Amor’ is ronduit romantisch te noemen, evenals de trouwjurkjes van de biggetjes op het einde. De voorstelling lijkt bovendien minder eng te zijn gemaakt. In het nummer ‘De Wolvenhorde’ gebeuren genoeg grappige dingen en zijn de kostuums van de wolven met bikerjackets verre van angstaanjagend te noemen. Is dat erg? Wat ons betreft niet en voor de allerkleinsten waarschijnlijk al helemaal niet.

Het decor is nog goed te herkennen van de eerdere versie, maar heeft verfrissende toevoegingen gekregen. De taverne van De 3 Biggetjes en het wolvenhol staan (net zoals toen) op een draaischijf. Dit zorgt voor dynamische decorwissels en visualiseert bovendien goed de momenten wanneer er een ‘reis’ wordt afgelegd van de ene naar de andere plek. Het wolvenhol heeft twee luiken gekregen waar regelmatig doorheen gekropen wordt. Daarnaast heeft het Wolvenhol een ingerichte binnenkant die zo nu en dan ook verandert.

Recensie - De 3 Biggetjes: Geeft je een Big smile (4)

En ze gibberen, gibberen, gibberen de hele dag maar door!

De Musical de 3 Biggetjes tovert een big smile op je gezicht. De voorstelling is humoristisch, energiek en nostalgisch. Deze musical is jeugdsentiment, maar bovendien in deze vernieuwde versie klaar voor de nieuwe generatie om ontdekt te worden! Ga samen met je vrienden/vriendinnen, maar neem ook zeker je broertjes/zusjes/neefjes/nichtjes een keer mee!

De 3 Biggetjes reizen met hun dierenbos zowel naar theaters in Nederland als in Vlaanderen. Check hierwaar ze allemaal langs gibberen en scoor je tickets!

Header: ©Studio 100

Top Articles
Latest Posts
Article information

Author: Merrill Bechtelar CPA

Last Updated:

Views: 5350

Rating: 5 / 5 (70 voted)

Reviews: 85% of readers found this page helpful

Author information

Name: Merrill Bechtelar CPA

Birthday: 1996-05-19

Address: Apt. 114 873 White Lodge, Libbyfurt, CA 93006

Phone: +5983010455207

Job: Legacy Representative

Hobby: Blacksmithing, Urban exploration, Sudoku, Slacklining, Creative writing, Community, Letterboxing

Introduction: My name is Merrill Bechtelar CPA, I am a clean, agreeable, glorious, magnificent, witty, enchanting, comfortable person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.